2011. december 22., csütörtök

Tanítási gyakorlat - harmadik felvonás

Az előző félévhez hasonlóan ebben a félévben is volt tanítási gyakorlat. Ez azonban nem két-három hétig tartott, hanem három teljes hónapig. A gyakorlat helyszínéül szolgáló középiskola nevét már nyáron megírták, úgyhogy az első héten fel is tudtam keresni a mentortanáromat. Átbeszéltük a legfontosabb tudnivalókat, telefonszámot cseréltünk és még az első héten el is kezdhettem az óramegfigyeléseket. Az első önállóan megtartott órámra pedig a második héten került sor.

Eleinte furcsa volt középiskolásokat tanítani, mert előző félévben általános iskolásoknak tanítottam angolt. Ennek ellenére hamar hozzászoktam a csoporthoz, mert az óramegfigyelésekkor nagyjából sikerült feltérképeznem a képességeiket és tudásukat. Haladó angol csoportot kaptam (11. osztály), akiknek a felsőfokú nyelvvizsga megszerzése a cél. Ez igazi kihívásnak ígérkezett, úgyhogy majdnem annyit készültem egy-egy órára, mint az általános iskolásoknál. Szerencsém volt ezzel a csoporttal, mert csak egy-két olyan diák volt, akik elmaradnak a többiektől. A szorgalmukkal és a nyelvtudásukkal nem is volt gond. Még a hobbim (sorozatfordítás) is kapóra jött. Nem egyszer volt úgy, hogy a hétvégén fordított felirat (számomra) ismeretlen szavait pár nap múlva meg is kellet tanítanom nekik. :) Fegyelmezni sem nagyon kellett őket és annak is örültem, hogy velem szemben is ugyanúgy viselkedtek, mint egy rendes (= nem gyakorló) tanárral.

Az olasz már érdekesebb volt. Most is tizedikeseket kaptam, de a tavalyi csapattal ellentétben velük semmi baj nem volt. Nem volt egy erős csoport, de elég sok mindent ki lehetett hozni belőlük. A legtöbb problémát érdekes módon nem a diákok okozták, hanem az olaszos mentortanár. Egyszerűen lehetetlen volt eligazodni rajta. Már az óramegfigyelésekkor sem voltak túl szimpatikusak a módszerei (pl. két olasz mondat után az órát magyarul tartotta meg és olyan feszültséget generált, hogy én sem éreztem jól magam). Az óráim 90%-ába belekötött és szinte semmivel nem volt elégedett. Szerencsére csak egy hónapig kellett tanítanom ezt a csoportot, de már alig vártam, hogy vége legyen az olaszos gyakorlat. Miután elköszöntem tőlük, kicsit sajnáltam, hogy ismét a mentortanár fogja tanítani őket.

Több szempontból is jobb volt ez a gyakorlat, mint a tavalyi. Tetszett, hogy mindkét csoport elfogadott és úgy viszonyult hozzám, mint a többi tanárukhoz. Annak is örültem, hogy nem kellett sokat fegyelmeznem. Csak akkor kellett a diákokra szólnom, ha egy beszélgetős feladatnál túl nagy volt az alapzaj. :)
A gyakorlat során azokat a hibákat is ki tudtam javítani, amik az előző gyakorlatokból maradtak. Mivel most kisebb termekben voltak az órák, könnyebb volt betölteni őket hanggal. A csoportokhoz pedig gyorsan sikerült alkalmazkodnom, így a kiállásom is határozottabb lett. Mindkét mentorom megemlítette, hogy jó osztályklímát tudok teremteni. Alapvetően nyugodt természetű vagyok, úgyhogy örülök neki, hogy ez a diákok és a tanárok részéről is érződött.
Annak ellenére, hogy a gyakorlat végén több időt töltöttem a szakdolgozatírással, mint az órákra való felkészüléssel, nagyon élveztem a gyakorlatot.
Végezetül jöjjön néhány aranyköpés, illetve emlékezetes momentum:

1. Téma: a család és a családfakutatás. Az olvasott szövegben előfordult a "stem" szó (ez törzset jelent magyarul), amit rajzzal akartam szemléltetni, mert nem volt szabad azonnal megmondanom a szó jelentését. Felrajzoltam egy fát a táblára és megkérdeztem a diákokat, hogy mit látnak a táblán. A következő válaszok születtek:
- Atombomba-támadás utáni felhő.
- Brokkoli.

Tudom, hogy nem vagyok egy nagy rajzművész, de hogy ennyire ne tudnék rajzolni... :)

2. Az egyik párbeszédes feladatnál szóba került a dolgozat közbeni puskázás. Az egyik diák jelentkezett, én pedig odamentem hozzá. Kérdezi:
- Tanárnő, hogy mondjuk azt, hogy puskázni? Carrying shotgun?

3. Szóképzés, -hood és -ness végű főneveket kellett összegyűjteni.
- Tanárnő, a -hoodhoz jó a brotherhood?
- Igen.
- És a Robin Hood?
- Az nem.
- És a -nesshez a Loch Ness?

4. Fogalmazást (motivációs levelet) kellett írni a következő posztra: gyerektábori felügyelő. Javításkor a következő mondat fogadott: "I am huge and loud, so I can teach those little evil bastards to behave."

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése